Bodegraven, Raadhuisplein

2025Project

De feiten
locatie: Bodegraven, Raadhuisplein
functie: Markt en evenementen
realisatie: 2025
opdrachtgever: Gemeente Bodegraven-Reeuwijk
toegepast: PUTkast Markt-Evenement, PUTkast Contactdoos, Straatkast RVS en Slimme kast

In de gemeente Bodegraven-Reeuwijk is sinds kort een slimme oplossing in gebruik om stroomvoorzieningen op het Raadhuisplein beter te beheren. De nieuwe stroomkasten van Buitenkast vervangen het handmatige werk met kabels en verdeeldozen. Assistent-projectleider Max Beijeman vertelt hoe de innovatie het werk van de gemeente en de gebruikers makkelijker maakt, en wat de ervaringen tot nu toe zijn.

Slimme oplossing
“Voorheen trokken we bij evenementen nog kabels vanuit het gemeentehuis over het plein”, vertelt Beijeman. “Dat was veel werk, zag er rommelig uit en was niet altijd even veilig.” Met de komst van de buitenkasten is dat verleden tijd. “Ondergronds zijn nu vaste aansluitingen geplaatst die op afstand te beheren zijn.” De gemeente gebruikt de kasten onder meer voor de weekmarkt, die drie keer per week plaatsvindt, en voor evenementen op het Raadhuisplein. “De markt heeft een vaste opstelling”, legt Beijeman uit. “Wij geven in het onlinesysteem van Buitenkast aan welke aansluitingen de marktkooplieden mogen gebruiken. Die maken we vrij in de applicatie, zodat marktkooplui eenvoudig kunnen inchecken via een QR-code op de stekker.”

Beheer op afstand
Het slimme systeem maakt het mogelijk om de stroomvoorziening digitaal te beheren. “In feite is het net zo’n groepenkast als thuis, maar dan met motortjes erin”, legt Beijeman uit. “In plaats van handmatig een schakelaar om te zetten, kunnen we de groepen op afstand aan of uit zetten. Dat doen we via de onlineapplicatie.” Gebruikers loggen in met de STROOMkast app, scannen de QR-code en starten hun sessie. Zodra ze dat doen, wordt de betreffende aansluiting geactiveerd. “Zo houden we goed overzicht”, vertelt Beijeman. “Alle kasten staan standaard uit, tenzij wij ze aanzetten. Dat voorkomt ongewenst gebruik en maakt het beheer een stuk overzichtelijker.”

Soepel contact
Ook over de samenwerking met leverancier Buitenkast is de gemeente tevreden. “Ze zijn altijd goed bereikbaar”, zegt Beijeman. “Onlangs hadden we wat inlogproblemen bij een aantal gebruikers, en daar werd direct op gereageerd. Ze denken echt mee en zoeken uit waar het aan ligt. Dat is fijn, want je wilt niet afgescheept worden met een standaard antwoord.” De nazorg en service ervaart hij dan ook als positief. “Het contact verloopt prettig. Als er een storing is, bellen we en dan wordt het gewoon opgelost. Dat werkt een stuk prettiger dan telkens zelf lopen puzzelen.”

Van kabels naar comfort
De overstap naar ondergrondse stroomvoorziening betekent volgens Beijeman een flinke kwaliteitsverbetering. “Het is veiliger en netter. Gebruikers zijn bovendien zelf
verantwoordelijk voor hun aansluiting. Als er iets misgaat, schakelt alleen hun eigen groep uit en niet het hele plein.” De gemeente voelt zich door de slimme techniek ontzorgd. “We hoeven niet meer met haspels in de weer en dat scheelt veel tijd. Ook bij evenementen buiten de markt om, zoals dorpsfeesten, is het eenvoudig om tijdelijk aansluitingen te activeren.” Over het algemeen zijn de reacties positief, al ziet Beijeman ook een klein aandachtspunt. “Voor sommige marktkooplui is het even wennen. Het aanmaken van een account en het werken met de app vraagt wat handigheid, zeker als je niet gewend bent aan digitale systemen. Maar uiteindelijk lukt het iedereen wel, vaak helpen ze elkaar ook even op weg.” Aan de beheerderskant is de ervaring juist erg goed. “Het systeem werkt overzichtelijk en logisch. De planning is makkelijk aan te passen, en we kunnen per aansluiting zien wat er gebeurt. Dat geeft rust en controle.”

Plannen voor uitbreiding
Het succes op het Raadhuisplein smaakt naar meer. “We zouden dit graag ook toepassen op andere pleinen”, zegt Beijeman. “Bijvoorbeeld op de markt in Reeuwijk. Het systeem ontlast het beheer, maakt de organisatie eenvoudiger en verhoogt de veiligheid. Het enige obstakel op dit moment is de financiering, want het blijft natuurlijk een forse investering.” Toch verwacht hij dat de slimme stroomkasten de komende jaren vaker in beeld komen bij vergelijkbare locaties. “Het is een duurzame oplossing die zich op de lange termijn terugverdient. Je voorkomt slijtage door losse kabels, hebt minder kans op storingen en gebruikers kunnen veel meer zelf regelen. Dat past goed bij de manier waaarop we als gemeente willen werken”.”

Toekomstbestendig plein
De introductie van Buitenkast in Bodegraven-Reeuwijk laat zien hoe een relatief kleine technische innovatie grote impact kan hebben op het dagelijks beheer. Met
minder handmatig werk, meer veiligheid en directe regie over het stroomgebruik is het Raadhuisplein klaar voor de toekomst. “Het mooie is dat het eigenlijk heel
vanzelfsprekend werkt”, besluit Beijeman. “Alles loopt via één systeem, iedereen weet wat hij moet doen en wij hoeven alleen nog te monitoren. Dat is precies wat je wilt: een praktische oplossing die het werk echt makkelijker maakt.”

Bodegraven, Raadhuisplein